Ge din fågel rätt föda

Det är viktig att vi som äger fåglar ger dem rätt föda, det finns en del saker som man inte skall ge dem och det är mat från vårt matbord. Visst är det gulligt och ganska kul när våra tamfåglar sitter med vid matbordet men det finns många saker vi äter som inte fåglar bör äta. Många av våra matvaror innehåller helt fel och saknar de näringsinnehåll som våra fåglar behöver, den innehåller den innehåller också alldeles för mycket fett, salt samt natriumglutamat och raffinerade produkter som socker och mjöl.

Hemma på fredag och lördagskvällen äts det först en pizza och sen kanske lite godis, chips, salta jordnötter popcorn och kakor, alla dessa produkter är helt fel för en fågel och kan få fågelns kropp att slå bak ut fullständigt. Fler produkter som man ej skall ge sin fågel är animaliska fetter som finns i köttprodukter. När det gäller drycker skall fåglar självklart inte dricka kaffe, te, mjölk och alkoholhaltiga drycker m.m. 90% av alla hälsobekymmer för fåglar kommer av foder som inte innehåller rätt näring, det är också en välkänd dödsorsak.

Malmö burfågelförening ansvarar ej för felaktigheter i näringsinnehållet hos de olika kategorierna.

MBF - Foderfakta