Kanariefågel

0,7x0,5x0,6 (B x L x H)

Lätt

Källa: Politiken stuefuglebog av Henning Pust, Stjärnås Djur och fjäderfän

Kanariefågeln [Serinus canaria] härstammar från Kanarieöarna utanför Afrikas kust, där den fortfarande påträffas i vilt tillstånd. Den finns också på Azorerna och Madeira samt i parkerna på Teneriffas och Gran Canarias öar. Den vilda kanariefågelns färg på fjäderdräkten avviker från den ras som vi har som burfågel, då den har en brungrön fjäderdräkt och ett mörkare vingmönster. Arten är fridlyst och tillhör familjen fringillidae.

Den domesticerade kanariefågeln [Serinus canaria forma domestica] som har funnits i 500 år som burfågel, har sången, utseende och beteende förändrats något. De har odlats i många raser, där odlarna renodlat raserna om antingen sång, form eller färg. Idag särskiljer man tre rasgrupper: Sångkanarier, färgkanarier och figurkanarier. Den först mutationen kom redan före år 1600 och var gulfläckig men odlades snart fram till helt gul, men det är först på 1900 talet som man fått fram stabila avelsstammar. Idag finns ett 40-tal olika varianter av kanariefågeln.

Kanariefågeln är hårdför och anspråkslös, den kan absolut rekommenderas till nybörjare samt oerfarna odlare. För odling använda öppna korgrede, som bomaterial använder honan sharpi för at klä redet. Kullen består oftast av 4 st. blågröna ägg med bruna prickar, som honan ruvar ensam i 12-14 dagar. Ungarna matas i redet i ca 18 dagar av båda föräldrarna. Fodret består av äggfoder , grott frö och grönfoder.